Oslo miastem dla ludzi

Stolica Norwegii może być wzorem jak tworzyć miasto przyjazne ludziom. Już jakiś czas temu władze Oslo postanowiły uwolnić ścisłe centrum od samochodów. W zgodzie ze skandynawskim podejściem, by bez wprowadzania bezwzględnego zakazu wjazdu aut do centrum zmotywować mieszkańców i odwiedzających do korzystania z innych form przemieszczania się. I udało im się to rewelacyjnie, bez uszczerbku dla biznesów w centrum, czego obawiali się przeciwnicy zmian. Wiceburmistrz Oslo – Hanna Elise Marcussen, odpowiedzialna za rozwój miasta, podkreśla w licznych rozmowach, że jednym z nadrzędnych celów polityki miasta jest oddanie ulic mieszkańcom. Jak to zrobili Norwegowie? Jedną ze strategii, bardzo zresztą skuteczną, by ograniczyć ilość samochodów wjeżdżających do miasta, była prawie całkowita likwidacja ogólnodostępnych miejsc parkingowych w ścisłym centrum. Pozostawiono 50 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, jak to widać na załączonym zdjęciu, ścisłe centrum to przede wszystkim ulice przeznaczone wyłącznie dla pieszych (zaznaczone na ciemny różowy) oraz ulice tzw. handlowe (jasny różowy), gdzie oprócz ruchu pieszych i rowerzystów, dopuszczalny jest wyłącznie transport towarów do znajdujących się tam punktów gastronomicznych. Docelowo całe centrum ma być zamknięte dla ruchu samochodowego.

Poniżej można zobaczyć wizualizację jednej z ulic handlowych Oslo. Wąski pas jezdni pośrodku, na której pierwszeństwo mają rowery, po obu stronach szerokie chodniki z miejscami wyznaczonymi na ogródki przynależące do knajp. No i oczywiście żadnych miejsc parkingowych!

Innym efektywnym narzędziem ograniczania ilości aut jest sukcesywne zwiększanie punktów poboru opłat jak również wysokości tychże opłat (zlokalizowanych na obrzeżach centrum). To skutecznie zniechęca wielu do wjeżdżania do centrum Oslo samochodem. Kolejnym sposobem na redukcję ilości aut w centrum są intensywnie promowane usługi carsharingowe. W centrum Oslo 600 miejsc parkingowych zarezerwowanych jest na ten cel. Ta inicjatywa ma zachęcić mieszkańców do rezygnacji z posiadania własnego samochodu. Do 2025 roku udział transportu rowerowego w transporcie ogółem ma wynieść aż 25 %. Wiele miejsc pracy, z czego prym wiodą instytucje budżetowe tj. urząd miasta bądź ratusz, oferuje dopłaty do zakupu roweru oraz liczne udogodnienia dla pracowników, którzy wybierają ten środek transportu. Do 2024 miasto ma zakupić 87 nowych tramwajów płasko-podłogowych, przyjaznych wózkom inwalidzkim oraz dziecięcym. Na dzień dzisiejszy Oslo może pochwalić się posiadaniem 79 autobusów elektrycznych, a do końca tego roku cały transport kolektywny ma być wolny od paliw kopalnych. Bardziej komfortowy i ogólnodostępny transport publiczny ma skłaniać mieszkańców do angażowania się w filozofię zrównoważonego rozwoju.

Na zakończenie kilka słów o akcji „bezpieczna szkoła” przeprowadzonej w ubiegłym roku. To przedsięwzięcie mające na celu zadbanie o bezpieczeństwo najmłodszych mieszkańców Oslo. W pilotażowym programie zamknięto dla ruchu samochodowego ulice znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie 2 szkół podstawowych. Akcja spotkała się z dużą aprobatą i dlatego w tym roku rozszerzona zostaje na 15 kolejnych szkół.

Autorka: Anna Poszumska